Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Fundacji ProKarton we wrześniu tego roku, przez firmę badawczą SW Research, na reprezentatywnej próbie 1007 osób powyżej 18 roku życia. To cykliczny projekt Fundacji – już 10. rok z rzędu Polkom i Polakom zadano pytania na temat selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych, w szczególności kartonów po płynnej żywności.
POLACY DBAJĄ O PLANETĘ I DEKLARUJĄ PRZESTRZEGANIE ZASAD SEGREGACJI ODPADÓW
Wyniki badania pokazują, że konieczność ochrony środowiska utrwala się w świadomości społecznej. Już 92% ankietowanych deklaruje, że przestrzega zasad selektywnej zbiórki odpadów opakowaniowych. To wynik o 13% wyższy niż w zeszłym roku. Zużyte opakowania częściej segregują mieszkańcy małych miast liczących do 20 tys. mieszkańców (96%) oraz osoby powyżej 60 roku życia (96%). Rzadziej zaś – mieszkańcy województwa podkarpackiego (83%) i osoby w wieku 18-29 lat (87%).
Wyniki tegorocznego badania to znak, że gotowość do działań na rzecz środowiska rośnie w naszym kraju skokowo, a poprawna selektywna zbiórka jest kluczowym obszarem tej zmiany.
Dzięki segregowaniu odpadów jeszcze więcej materiałów pochodzących z zużytych opakowań może być poddanych procesom recyklingu i ponownie wykorzystanych w nowych produktach. W ten sposób chronimy przyrodę i ograniczamy zużycie zasobów naszej planety – komentuje Łukasz Sosnowski
z Fundacji ProKarton.
ZUŻYTE KARTONY PO MLEKU LUB SOKACH – CZY WIEMY GDZIE JE WYRZUCIĆ?
Karton po mleku, soku czy napoju roślinnym - po opróżnieniu - należy wyrzucić do pojemnika żółtego, przeznaczonego na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe. W tym roku
nie zaobserwowano dużej zmiany w poziomie wiedzy Polaków w tym zakresie - wyniki badania pokazują, że wie o tym 59% ankietowanych, czyli o jeden punkt procentowy więcej niż w 2022 roku. Właściwy pojemnik częściej wybierają osoby po 50 roku życia oraz mieszkańcy wsi. Biorąc za kryterium miejsce zamieszkania, najwięcej prawidłowych odpowiedzi wskazali mieszkańcy województw opolskiego i pomorskiego.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że znacznie zmniejszył się odsetek osób, które nie zwracają uwagi na to, do którego pojemnika wyrzucają kartony po płynnej żywności. W 2022 roku było to 22% badanych, a w 2023 jedynie 9%. Wzrosła natomiast liczba osób wybierających pojemnik niebieski, przeznaczony na papier, do którego nie należy wyrzucać kartonów po płynnej żywności.
Obserwujemy, że Polki i Polacy mają wątpliwości do którego pojemnika wyrzucać kartony po mleku, sokach czy napojach roślinnych. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że od 2025 r. zacznie obowiązywać system kaucyjny, obejmujący puszki i butelki – również te na soki i mleko. Kaucją nie będą jednak objęte kartony, w które pakuje się te same produkty. To może doprowadzić do jeszcze większego zagubienia konsumentów. Dlatego coraz bardziej zasadne wydaje się rozszerzenie planowanego systemu kaucyjnego o kartony do płynnej żywności. Konsumentom łatwiej byłoby się odnaleźć, jeżeli wszystkie opakowania na te same lub bardzo podobne produkty podlegałyby identycznym zasadom selektywnej zbiórki – komentuje Łukasz Sosnowski.
RECYKLING KARTONÓW PO PŁYNNEJ ŻYWNOŚCI
Zdecydowanie wzrosła świadomość recyklingowa – 67% badanych wie, że kartony po płynnej żywności są poddawane recyklingowi - to o 10% więcej niż w poprzednim roku. Prawidłową odpowiedź częściej wskazywały kobiety, osoby w grupie wiekowej 30-49 lat oraz osoby z wyższym wykształceniem. Najmniejszy poziom wiedzy o recyklingu jest spotykany u osób w wieku 50-59 lat oraz mieszkańców województwa lubuskiego.
Cieszy nas tak duży wzrost wiedzy o recyklingu kartonów. Tym bardziej, że mamy się czym pochwalić w Polsce – do dotychczasowych krajowych recyklerów w tym roku dołączyła nowa instalacja do przetwarzania tego typu opakowań – w Ostrołęce. Jest to największy tego typu zakład w Polsce, który potroi moce recyklingowe kartonów do płynnej żywności w naszym kraju. Dzięki temu jeszcze więcej surowców będzie mogło być ponownie wykorzystane, zgodnie z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym – podsumowuje Łukasz Sosnowski.
Metodologia:
Badanie zostało zrealizowane przez SW Research we wrześniu 2023 roku techniką wywiadów online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1007 osób powyżej 18 roku życia.
O inicjatorach badania:
Fundacja ProKarton została założona przez producentów materiału opakowaniowego do mleka i soków. Fundacja powstała w 2011 roku w odpowiedzi na społeczne zapotrzebowanie w zakresie edukacji ekologicznej. ProKarton promuje korzystanie z kartonów do płynnej żywności jako opakowań nowoczesnych, gwarantujących najlepszą ochronę zapakowanej w nie płynnej żywności. Opakowania kartonowe posiadają szereg atrybutów ekologicznych, dzięki którym minimalizowaniu ulega ich wpływ na środowisko naturalne.